Program kształcenia w Poznańskiej Szkole Doktorskiej Instytutów Polskiej Akademii Nauk (PSD IPAN)
§1
Program kształcenia w ramach PDS IPAN prowadzi do osiągniecia efektów kształcenia na poziomie 8 Polskiej Ramy Kwalifikacji w celu uzyskania stopnia doktora i przygotowuje do pracy o charakterze badawczym, badawczo-rozwojowym i dydaktycznym.
1.W ramach kształcenia w PSD IPAN doktorant zobowiązany jest do:
1.1. Realizacji indywidualnego planu badawczego uzgodnionego wspólnie z promotorem;
1.2. Uzyskania co najmniej 35 punktów ECTS poprzez:
a) uczestniczenie w zajęciach i seminariach obowiązkowych z zakresu własnej dyscypliny; doktorant powinien uzyskać łącznie co najmniej 20 punktów ECTS, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach, o których mowa w § 7 ust. 4 i 23 Regulaminu Poznańskiej Szkoły Doktorskiej Instytutów Polskiej Akademii Nauk, co najmniej 14 punktów ECTS.
b) uczestniczenie w zajęciach fakultatywnych organizowanych przez PSD IPAN w wybranych dyscyplinach naukowych prowadzonych przez PSD IPAN oraz, za zgodą promotora, poza PSD IPAN; doktorant powinien uzyskać łącznie co najmniej 8 punktów ECTS.
c) udział w zajęciach kształtujących kompetencje uniwersalne; doktorant powinien uzyskać łącznie co najmniej 5 punktów ECTS.
d) prowadzenie działalności dydaktycznej i popularyzatorskiej; doktorant powinien uzyskać łącznie co najmniej 2 punkty ECTS
2. Szczegółowy program kształcenia obejmujący listę wykładów monograficznych, warsztatów, ćwiczeń, praktyk i innych zajęć realizowanych w Instytutach tworzących PSD IPAN, w danym roku akademickim, wraz z odpowiadającym im wymiarem punktów ECTS, udostępniany jest na stronie internetowej PSD IPAN na co najmniej miesiąc przed rozpoczęciem roku akademickiego.
3. Realizację programu kształcenia doktorant dokumentuje w Karcie Przebiegu Kształcenia, której wzór stanowi załącznik do niniejszego programu.
Wzór Karty Przebiegu Kształcenia w PSD IPAN
Program kształcenia w Poznańskiej Szkole Doktorskiej
Instytutów Polskiej Akademii Nauk (PSD IPAN)
Zagadnienia dydaktyczne | Liczba ECTS | Liczba godzin | Typ zajęć | Sposób sprawdzenia wiedzy |
I rok | ||||
Genetyka rozwoju człowieka
(wykład obowiązkowy) |
3 | 90
(1ECTS 30 godz.) |
wykład | egzamin pisemny |
Biologia systemowa
(wykład fakultatywny) |
2 | 60
(1ECTS 30 godz.) |
wykład | egzamin ustny |
Seminarium: omawianie bieżącej literatury naukowej lub projektów badań w tym udział w seminariach instytutowych | 3 | 75
(1ECTS 25 godz.) |
seminarium | zaliczenie |
Język nowożytny | 1 | 25
(1ECTS 25 godz.) |
konwersacja | zaliczenie |
SUMA ECTS | 9 | 300+lab | ||
II rok | ||||
Epigenetyka
(wykład obowiązkowy) |
3 | 90 (1ECTS 30 godz.) |
wykład | egzamin pisemny |
Bioinformatyka i statystyka
(wykład fakultatywny) |
2 | 60 (1ECTS 30 godz.) |
wykład | egzamin ustny |
Seminarium: omawianie bieżącej literatury naukowej lub projektów badań, w tym udział w seminariach instytutowych | 3 | 75 (1ECTS 25 godz.) |
seminarium | zaliczenie |
Język nowożytny | 1 | 25 (1ECTS 25 godz.) |
konwersacja | zaliczenie |
TOTAL | 9 | 300+lab | ||
III rok | ||||
Molekularne podstawy nowotworów
(wykład obowiązkowy) |
3 | 90 (1ECTS 30 godz.) |
wykład | egzamin pisemny |
Seminarium: omawianie bieżącej literatury naukowej lub projektów badań oraz udział w seminariach instytutowych | 3 | 75 (1ECTS 25 godz.) |
wykład | egzamin ustny |
Filozofia z elementami etyki oraz kwestie prawne związane z testami genetycznymi | 2 | 60 (1ECTS 30 godz.) |
seminarium | egzamin ustny |
Język nowożytny | 1 | 25 (1ECTS 30 godz.) |
Końcowy egzamin ustny | |
SUMA ECTS | 9 | 300+ lab | ||
IV rok | ||||
Zmienność genomu w kontekście chorób człowieka
(wykład obowiązkowy) |
3 | 90
(1ECTS 30 godz.) |
wykład | egzamin pisemny |
Nowoczesne metody w molekularnej genetyce człowieka
(wykład fakultatywny) |
2 | 60
(1ECTS 30 godz.) |
wykład | egzamin ustny |
Seminarium: omawianie bieżącej literatury naukowej lub projektów badań, w tym udział w seminariach instytutowych | 3 | 75
(1ECTS 25 godz.) |
seminarium | zaliczenie |
Język nowożytny | 1 | 25
(1ECTS 25 godz.) |
konwersacja | zaliczenie |
SUMA ECTS | 9 | 300+lab |
36 ECTS (przepisy przewidują 30-45 ECTS)
Zgodnie z art. 165 ust. 2b PSW, jeden punkt ECTS odpowiada efektom kształcenia, których uzyskanie wymaga od studenta średnio 25-30 godzin pracy, przy czym liczba godzin pracy studenta obejmuje zajęcia organizowane przez uczelnię, zgodnie z planem studiów, oraz jego indywidualną pracę.